Open, 1993, C-Print  mounted on Plexiglas, 132 cm x 198 cm
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Front DMZ (Seoul Metropolitan Museum of Art/ Seoul)
 
 

The photographs from Open were produced to enter the Front DMZ exhibition in 1993. The artist took these photos by fixing a camera in the front of his car and driving either in downtown Seoul or highways for 30 seconds or 30 minutes. During the extended exposure, the tracks of lanes running parallel to each other and the traces of cars passing the artist’s are dimly and vaguely accumulated in the screen, representing the continual ideological confrontation between North and South Korea that seems to follow parallel lines but never meet.

1993년 <비무장지대> 전에 출품되었던 Open은 작가가 카메라를 자신이 운전하는 자동차의 앞쪽을 향하도록 고정시킨 채 서울 도심 혹은 고속도로를 달리며 3분 혹은 30분 동안 촬영한 사진들이다. 그 결과 끝없이 평행을 이루며 달리고 있는 차선들의 흔적과 앞서 지나간 차량들의 흔적이 흐릿하고 어렴풋하게 화면 위에 누적되었고, 이는 영원히 만나지 않는 평행선을 그리며 대치하고 있는 남과 북의 분단 현실을 상기시킨다.

 
Horizon of Korean Photography (Kongpyung Art Center/ Seoul)
       
 
Daedongsansu (Samsung Photo  Gallery, Wonseo Gallery/ Seoul)
 
 
The 7th Anniversary Memorial Exhibition
(Hyundai Art Gallery/ Seoul)
       
 
Landscape from Photography, Photography from Landscape
(The Korean Culture and Arts Foundation, Art Center/ Seoul)
     
 

Apartment, which was exhibited in Landscape from Photography, Photography from Landscape in 2002, is composed of 1,225 nighttime photographs of different apartment complexes around Seoul. Seen from a distance, the work looks like a collage of images of star clusters. However, a closer look reveals that the bright points in the photograph are actually lighted apartments containing the life stories of individuals who live in urban areas, as diverse as stars in the universe.

아파트는 서울 근교에 위치한 아파트 1,225동을 밤에 촬영하여 그 35mm 필름을 자르고 붙여 완성한 작품이며, 2002년 <사진으로부터의 풍경, 풍경으로부터의 사진> 전에서 전시되었다. 멀리서 보면 마치 성단(星團)처럼 보이는 불이 켜진 아파트들은 우주의 별들만큼이나 무수하고 다양한 도시에 사는 개개인의 삶의 이야기를 담고 있다.

 

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